loading...

مجله خبری سنسور

بازدید : 11
شنبه 1 بهمن 1401 زمان : 18:28


سنسور فشار عموماً فشار گاز یا مایع را اندازه می گیرد. فشار به اصطلاح نیروی مورد نیاز برای دوری از پخش شدن مایع میباشد و معمولاً به صورت نیرو بر سطح تمجید می‌گردد. سنسور فشار معمولاً به صورت مبدل کار می‌کند و سیگنالی تابع اثر فشار ساخت می‌کند. برای این خواسته می‌اقتدار سیگنال الکتریکی در نظر گرفت. سنسورهای فشار روزانه برای در اختیار گرفتن و مانیتورینگ هزاران استفاده کننده استعمال می‌شوند. سنسورهای فشار می توانند به‌طور غیرمستقیم برای اندازه‌گیری سایر متغیرها استعمال شوند. از جمله: دبی سیال/ گاز، سرعت، سطح مایع و ارتفاع از این متغیرها می باشند. به سنسورهای فشار، مبدل‌های فشار، ترنسمیتر فشار، فرستنده فشار، نماد دهنده فشار، پیزومتر و مانومتر و … نیز گفته می گردد. سنسورهای سنسور فشار فشار از حیث تکنولوژی، طراحی، سعی، کاربرد و قیمت باهم متفاوت هستند. با یک تخمین محافظه کارانه می‌توان اظهار کرد بیشتراز ۵۰ تکنولوژی و دست کم ۳۰۰ شرکت در سراسر دانا سازنده سنسور فشار میباشند. هم چنین طبقه‌ای از سنسورهای فشار وجود دارند که برای اندازه‌گیری موقعیت پویای تغییرات سریع در فشار طراحی شده‌اند. مثالی از کاربرد این نوع سنسور را می‌قدرت در اندازه‌گیری فشار احتراق سیلندر موتور یا گاز توربین رویت کرد. این سنسورها به‌طور عمده از مواد پیزوالکتریک مانند کوارتز ساخته شده‌اند. برخی از سنسورهای فشار مانند آنچه در دوربین‌های در دست گرفتن ترافیک دیده می شود، به صورت باینری (دودویی) و سکوت/ روشن کار می‌کنند. به عنوان پرشین ابزار دقیق مثال وقتی فشاری به سنسور فشار اعمال می‌شود، سنسور یک مدار الکتریکی را غیر وابسته یا وصل می‌کند. این سنسورها به سوئیچ فشار دارای شهرت میباشند.


گونه های اندازه‌گیری فشار
سنسورهای فشار می توانند براساس مجال اندازه‌گیری، مجال دمای همت و از کلیه مهمتر نوع فشار اندازه‌گیری طبقه‌بندی شوند. با تمرکز به نوع فشار، فشارسنج‌ها، به ۵ دسته طبقه‌بندی می شوند:

سنسور فشار مطلق
این سنسور فشار یک نقطه نسبت به خلأ بدون نقص (۰ psi) را اندازه می‌گیرد. فشار اتمسفریک ۱۰۱٫۳۲۵ KPa (یا ۱۴٫۷psi) در سطح دریا نسبت به خلأ است.

سنسور فشار گیج Gauge
این سنسور در کاربردهای متفاوتی به کارگیری میگردد زیرا می‌تواند برای اندازه‌گیری فشار یک نقطه نسبت به فشار اتمسفریک در نقطه دیگر کالیبره شود. گیج فشار تایر مثالی از نشانگر فشار حیران می‌باشد. هنگامی که گیج فشار تایر مقدار ۰ psi را میخواند فشار باطن تایر ۱۴٫۷ psi می باشد. یعنی برابر با فشار اتمسفر.

سنسور فشار خلأ
این سنسور برای اندازه‌گیری فشار کمتر از فشار اتمسفر در نقطه‌ای معلوم استعمال می شود. مرجع سنسور خلأ در صنعت متعدد میباشد که ممکن میباشد موجب غلط شود؛ فشار نسبت به فشار اتمسفر (مانند اندازه‌گیری فشار سرگردان منفی) و نیز فشار نسبت به فشار خلأ.

سنسور فشار تفاضلی
این سنسور تفاضل بین فشار ۲ یا تعدادی نقطه را که به عنوان ورودی معرفی میگردند اندازه میگیرد. مثلا اندازه‌گیری افت فشار در فیلتر روغن. فشار تفاضلی هم چنین برای اندازه‌گیری دبی یا سطح در مخازن به فعالیت می‌رود.

سنسور فشار مهرشده(sealed)
این سنسور همانند سنسور فشار سرگردان می‌باشد با این تفاوت که از پیشین بوسیله تولید کننده برای اندازه‌گیری فشار نسبت به فشار سطح دریا کالیبره شده است.

تکنولوژی احساس کردن فشار
۲ تیم‌بندی مهم برای سنسورهای آنالوگ فشار وجود دارد:

گونه های جمع‌کننده نیرو: این نوع از سنسورهای فشار الکترونیکی عموماً از یک گردآوری‌کننده نیرو به کارگیری می‌کنند. (مانند دیافراگم، پیستون، لوله بوردونی) تا کشش را مبنی بر نیروی اعمالی و فشار بر سطح اندازه بگیرد.

گیج‌های کشش پیزو رزیستور
از اثر پیزو رزیستور سرگردان‌های کشش قرارداده شده بر روی تکیه گاه برای تعیین کشش ناشی از فشار اعمالی استعمال می‌کند. اشکال تکنولوژی‌های معمول سیلیکون (مونو کریستالی)، پوسته نازک پلی سیلیکون، ورق فلز قرار داده شده بر روی تکیه، ورق کلفت. عموماً گیج‌های کشش در یک ساختار مدار پل وتستون اتصال می‌یابند تا خروجی سنسور را حداکثر کنند. این معمول‌ترین تکنولوژی به فعالیت گرفته شده برای اهداف عمومی اندازه‌گیری فشار میباشد. این تکنولوژی‌ها با اندازه‌گیری فشار مطلق، حیران، خلأ و فشار تفاضلی وفق داده می‌شوند.

خازنی
از دیافراگم و کاواک فشار برای ایجاد کرد خازن متغیر به کار گیری می گردد تا کشش ناشی از فشار اعمالی را تعیین کند. تکنولوژی‌های ساده از فلز، سرامیک و دیافراگم‌های سیلیکون به کارگیری می‌کنند. این تکنولوژی‌ها برای فشارهای کم کاربرد دارا هستند. (مطلق، تفاضلی و سرگردان) در سنسور فشار نوع خازنی فشار تفاضلی به دیافراگم ایفا میشود که سبب ساز میشود دیافراگم به یکی صفحات خازن نزدیک شده و از دیگری به دور گردد؛ بنابراین ظرفیت خازن تغییر تحول می‌کند که این تغییر‌و تحول متناسب با فشار اعمال شده به دیافراگم می باشد. تغییر ظرفیت خازن توسط مدار الکتریکی و ترنسمیتر تبدیل به سیگنال الکتریکی می‌شود که در واحدهای فشار کالیبره گردیده است.

الکترومغناطیسی
جابجایی دیافراگم از طریق تغییر در اندوکتانس (رلوکتانس)، LVDT، اثر هال یا قانون جریان ادی اندازه‌گیری می‌شود. سنسور فشار القایی نشان داده شده در شکل ۱۲–۵ دارای دو سیم پیچی می‌باشد که با یک هسته مغناطیسی کوپل شده‌اند. هنگامی که فشار انجام شده دیافراگم را حرکت دهد، این هسته جابجا می‌گردد. خاصیت القایی به وسیله مدارهای الکترونیکی مانند مدارهای رزونانس اندازه‌گیری می شود.

پیزو الکتریک
از اثر پیزو الکتریک در مواد معلوم همانند کوارتز استفاده می‌کند تا کشش ناشی از فشار را اندازه بگیرد. این تکنولوژی برای اندازه‌گیری فشارهای پویا به کارگیری میشود. انواعی از کریستال‌ها به نام پیزوالکتریک در اثر تغییر و تحول شکل مکانیکی سیگنال الکتریکی ساخت می‌کنند که سطح ولتاژ این سیگنال متناسب با میزان تغییر شکل میباشد. کریستال به یک دیافراگم فلزی متصل میباشد. یک سمت دیافراگم برای اندازه‌گیری فشار، در تماس با سیال روند می‌باشد و سمت دیگر دیافراگم به‌طور مکانیکی به کریستال متصل هست. سیگنال ولتاژ خروجی کریستال دامنه کوچکی داراست (در محدوده میکرو ولت) پس بایستی یک تقویت کننده با امپدانس ورودی بالا به عمل گرفته خواهد شد. به مراد غربت از اتلاف سیگنال، تقویت‌کننده می بایست در حوالی سنسور نصب شود. کریستال تا دمای ۴۰۰ °F را تحمل می‌کند. تغییرات دما کریستال را زیر تأثیر قرار می‌دهد بدین ترتیب جبران سازی دما بایستی صورت گیرد.

نوری
از تغییر فیزیکی فیبر نوری برای تعیین کشش ناشی از فشار اعمالی به کار گیری می‌کند. به عنوان مثال درFiber Bragg Grating از این تکنولوژی استعمال می‌شود. این تکنولوژی در کاربردهایی که با بحران همراه میباشند استعمال میگردد. به عنوان مثال در مکان ‌های غیرقابل دسترس، دماهای بالا یا در تکنولوژی‌های ذاتاً مصون از تداخلات الکترومغناطیس و اندازه‌گیری‌های طرز دور.

پتانسیومتری
از تکان جاروبک در زمان مکانیزم مقاومتی برای گزینش کشش ناشی از فشار اعمالی به کارگیری می‌کند.

گونه های دیگر این اشکال سنسورهای فشار الکترونیکی از خواص دیگر (مانند چگالی) برای انتخاب فشار گاز یا مایع استعمال می‌کنند.

رزونانس
اعمال فشار سبب ساز ایجاد تغییر تحول در چگالی گاز می‌گردد و آن نیز موجب تغییر تحول فرکانس رزونانس میشود. برای به کار گیری از این تکنولوژی می‌اقتدار از ابزار «گردآوری‌کننده نیرو» مانند مورد ها مذکور در صدر بهره برد. هم چنین می‌اقتدار عنصر رزونانس‌کننده را به‌طور مستقیم در معرض ماده قرار بخشید. درین‌حالت‌ نیز فرکانس نوسان وابسته به چگالی ماده میباشد. سنسورها از سیم‌های نوسان کننده، تیوب‌های نوسان کننده، کوارتز، و سیستم‌های میکرو الکترو_مکانیکی (MEMS) ساخته می شوند. کلاً مشخصه این تکنولوژی، خروجی پایدار آن می‌باشد.

دما
با اعمال فشار به گاز، چگالی آن تغییر‌و تحول می‌کند و در‌پی آن، گذردهی گرمایی آن تغییر تحول می‌کند. نمونه رایج این سنسورها، گیج‌های «پیرانی» هستند.

یونیزاسیون
با ایفا فشار به گاز، چگالی آن تغییر و تحول می‌کند و پیرو آن، جریان یون‌های جانور در آن تغییر تحول می‌کند. نمونه‌های رایج این نوع سنسور، حیران‌های کاتد سرد و کاتد گرم می باشد.

دیگر
طرق دیگر نیز برای استنتاج فشار از طریق چگالی وجود دارد. (سرعت صوت، جرم، ضریب شکست)

کاربردها
سنسورهای فشار کاربردهای زیادی دارا‌هستند به عنوان مثال:

اندازه‌گیری فشار
این کاربرد، کاربرد مستقیم سنسورهای فشار می باشد که در مواردی برای مثال تجهیزات هواشناسی، هواپیما، اتومبیل و سایر وسایلی که در آن ها فشار همت دارااست به فعالیت می‌رود.

اندازه‌گیری ارتفاع از سطح دریا
کاربرد آن در هواپیما، موشک، ماهواره، بالن‌های هواشناسی و غیره هست. در تمامی این کاربردها از رابطه دربین تغییرات فشار با ارتفاع نسبت به سطح دریا به کارگیری می‌شود۰

این معادله، برای ارتفاع سنجی تا ارتفاع ۳۶٫۰۹۰ فوت (۱۱٫۰۰۰ متر) تهیه شد‌ه‌است. در خارج از این مجال، شاهد اشتباه خوا هیم بود. این غلط را می‌قدرت برای سنسورهای فشار متفاوت محاسبه کرد. استدلال این نادرست، تغییرات ناشی از دما در ارتفاعات بالاتر می باشد. ارتفاع سنج‌هایی با سنسور فشار تفکیک‌پذیری کمتر از ۱ متر دارا‌هستند و تفکیک‌پذیری آنها بهتر از نوع ارتفاع سنجی با سیستم GPS (که دارای تفکیک‌پذیری ارتفاع ۲۰ متر هست) می باشد. در کاربردهای حالت یابی، برای تشخیص جاده‌های تپه‌ای (برای شرایط یابی اتومبیل) یا ارتفاع طبقات ساختمان‌ها (برای موقعیت یابی فرد پیاده) استعمال میگردد.

اندازه‌گیری جریان
می‌قدرت با امداد اثر ونتوری و رابطه اش با فشار، جریا ن را اندازه گرفت. اختلاف فشار فی مابین دو قسمت یک تیوب نتوری (با قطرهای دهانه گوناگون) اندازه‌گیری میشود. این اختلاف فشار، با سرعت جریان گذرنده از تیوب رابطه مستقیم دارااست. از‌آن‌جا‌که این اختلاف فشار نسبتاً کوچک است از سنسور فشار با فرصت معدود استعمال می گردد.

اندازه‌گیری ارتفاع / عمق
می‌اقتدار از سنسور فشار برای اندازه‌گیری ارتفاع سطح مایع استفاده کرد. معمولاً از این تکنیک برای اندازه‌گیری مکان جسم غوطه ور در آب (مانند غواص‌ها، ذیل دریایی‌ها) یا ارتفاع سطح مایع داخل یک مخزن (مانند مایع داخل برج آب) به کار گیری می گردد. برای بیشتر کاربردهای عملی، سطح مایع متناسب با فشار می‌باشد. در مواردی مانند «آب شیرین» که زیر فشار اتمسفر است داریم:

۱psi =۲۷٫۷ in H۲O
1pa = ۹٫۸۱ mm H۲O
معادله اساسی برای این اندازه‌گیری معادله پایین می باشد:

P=ρ*g*h
p= فشار
ρ=چگالی مایع
g=گرانش
h=فشار سنسور بالای مایع ستون ارتفاع
آزمایش نشتی
می‌اقتدار با اندازه‌گیری افت فشار، نشتی سیستم را به دست آورد. طریق‌های متداول برای این منظور، دو طریق می‌باشند: ۱. مقایسه فشار سیستم با فشار سیستمی با نشتی معلوم و به کار گیری از این اختلاف فشار ۲. اندازه‌گیری فشار و تفحص تغییرات آن در حین یک فرصت مجال


سنسور فشار عموماً فشار گاز یا مایع را اندازه می گیرد. فشار به اصطلاح نیروی مورد نیاز برای دوری از پخش شدن مایع میباشد و معمولاً به صورت نیرو بر سطح تمجید می‌گردد. سنسور فشار معمولاً به صورت مبدل کار می‌کند و سیگنالی تابع اثر فشار ساخت می‌کند. برای این خواسته می‌اقتدار سیگنال الکتریکی در نظر گرفت. سنسورهای فشار روزانه برای در اختیار گرفتن و مانیتورینگ هزاران استفاده کننده استعمال می‌شوند. سنسورهای فشار می توانند به‌طور غیرمستقیم برای اندازه‌گیری سایر متغیرها استعمال شوند. از جمله: دبی سیال/ گاز، سرعت، سطح مایع و ارتفاع از این متغیرها می باشند. به سنسورهای فشار، مبدل‌های فشار، ترنسمیتر فشار، فرستنده فشار، نماد دهنده فشار، پیزومتر و مانومتر و … نیز گفته می گردد. سنسورهای سنسور فشار فشار از حیث تکنولوژی، طراحی، سعی، کاربرد و قیمت باهم متفاوت هستند. با یک تخمین محافظه کارانه می‌توان اظهار کرد بیشتراز ۵۰ تکنولوژی و دست کم ۳۰۰ شرکت در سراسر دانا سازنده سنسور فشار میباشند. هم چنین طبقه‌ای از سنسورهای فشار وجود دارند که برای اندازه‌گیری موقعیت پویای تغییرات سریع در فشار طراحی شده‌اند. مثالی از کاربرد این نوع سنسور را می‌قدرت در اندازه‌گیری فشار احتراق سیلندر موتور یا گاز توربین رویت کرد. این سنسورها به‌طور عمده از مواد پیزوالکتریک مانند کوارتز ساخته شده‌اند. برخی از سنسورهای فشار مانند آنچه در دوربین‌های در دست گرفتن ترافیک دیده می شود، به صورت باینری (دودویی) و سکوت/ روشن کار می‌کنند. به عنوان پرشین ابزار دقیق مثال وقتی فشاری به سنسور فشار اعمال می‌شود، سنسور یک مدار الکتریکی را غیر وابسته یا وصل می‌کند. این سنسورها به سوئیچ فشار دارای شهرت میباشند.


گونه های اندازه‌گیری فشار
سنسورهای فشار می توانند براساس مجال اندازه‌گیری، مجال دمای همت و از کلیه مهمتر نوع فشار اندازه‌گیری طبقه‌بندی شوند. با تمرکز به نوع فشار، فشارسنج‌ها، به ۵ دسته طبقه‌بندی می شوند:

سنسور فشار مطلق
این سنسور فشار یک نقطه نسبت به خلأ بدون نقص (۰ psi) را اندازه می‌گیرد. فشار اتمسفریک ۱۰۱٫۳۲۵ KPa (یا ۱۴٫۷psi) در سطح دریا نسبت به خلأ است.

سنسور فشار گیج Gauge
این سنسور در کاربردهای متفاوتی به کارگیری میگردد زیرا می‌تواند برای اندازه‌گیری فشار یک نقطه نسبت به فشار اتمسفریک در نقطه دیگر کالیبره شود. گیج فشار تایر مثالی از نشانگر فشار حیران می‌باشد. هنگامی که گیج فشار تایر مقدار ۰ psi را میخواند فشار باطن تایر ۱۴٫۷ psi می باشد. یعنی برابر با فشار اتمسفر.

سنسور فشار خلأ
این سنسور برای اندازه‌گیری فشار کمتر از فشار اتمسفر در نقطه‌ای معلوم استعمال می شود. مرجع سنسور خلأ در صنعت متعدد میباشد که ممکن میباشد موجب غلط شود؛ فشار نسبت به فشار اتمسفر (مانند اندازه‌گیری فشار سرگردان منفی) و نیز فشار نسبت به فشار خلأ.

سنسور فشار تفاضلی
این سنسور تفاضل بین فشار ۲ یا تعدادی نقطه را که به عنوان ورودی معرفی میگردند اندازه میگیرد. مثلا اندازه‌گیری افت فشار در فیلتر روغن. فشار تفاضلی هم چنین برای اندازه‌گیری دبی یا سطح در مخازن به فعالیت می‌رود.

سنسور فشار مهرشده(sealed)
این سنسور همانند سنسور فشار سرگردان می‌باشد با این تفاوت که از پیشین بوسیله تولید کننده برای اندازه‌گیری فشار نسبت به فشار سطح دریا کالیبره شده است.

تکنولوژی احساس کردن فشار
۲ تیم‌بندی مهم برای سنسورهای آنالوگ فشار وجود دارد:

گونه های جمع‌کننده نیرو: این نوع از سنسورهای فشار الکترونیکی عموماً از یک گردآوری‌کننده نیرو به کارگیری می‌کنند. (مانند دیافراگم، پیستون، لوله بوردونی) تا کشش را مبنی بر نیروی اعمالی و فشار بر سطح اندازه بگیرد.

گیج‌های کشش پیزو رزیستور
از اثر پیزو رزیستور سرگردان‌های کشش قرارداده شده بر روی تکیه گاه برای تعیین کشش ناشی از فشار اعمالی استعمال می‌کند. اشکال تکنولوژی‌های معمول سیلیکون (مونو کریستالی)، پوسته نازک پلی سیلیکون، ورق فلز قرار داده شده بر روی تکیه، ورق کلفت. عموماً گیج‌های کشش در یک ساختار مدار پل وتستون اتصال می‌یابند تا خروجی سنسور را حداکثر کنند. این معمول‌ترین تکنولوژی به فعالیت گرفته شده برای اهداف عمومی اندازه‌گیری فشار میباشد. این تکنولوژی‌ها با اندازه‌گیری فشار مطلق، حیران، خلأ و فشار تفاضلی وفق داده می‌شوند.

خازنی
از دیافراگم و کاواک فشار برای ایجاد کرد خازن متغیر به کار گیری می گردد تا کشش ناشی از فشار اعمالی را تعیین کند. تکنولوژی‌های ساده از فلز، سرامیک و دیافراگم‌های سیلیکون به کارگیری می‌کنند. این تکنولوژی‌ها برای فشارهای کم کاربرد دارا هستند. (مطلق، تفاضلی و سرگردان) در سنسور فشار نوع خازنی فشار تفاضلی به دیافراگم ایفا میشود که سبب ساز میشود دیافراگم به یکی صفحات خازن نزدیک شده و از دیگری به دور گردد؛ بنابراین ظرفیت خازن تغییر تحول می‌کند که این تغییر‌و تحول متناسب با فشار اعمال شده به دیافراگم می باشد. تغییر ظرفیت خازن توسط مدار الکتریکی و ترنسمیتر تبدیل به سیگنال الکتریکی می‌شود که در واحدهای فشار کالیبره گردیده است.

الکترومغناطیسی
جابجایی دیافراگم از طریق تغییر در اندوکتانس (رلوکتانس)، LVDT، اثر هال یا قانون جریان ادی اندازه‌گیری می‌شود. سنسور فشار القایی نشان داده شده در شکل ۱۲–۵ دارای دو سیم پیچی می‌باشد که با یک هسته مغناطیسی کوپل شده‌اند. هنگامی که فشار انجام شده دیافراگم را حرکت دهد، این هسته جابجا می‌گردد. خاصیت القایی به وسیله مدارهای الکترونیکی مانند مدارهای رزونانس اندازه‌گیری می شود.

پیزو الکتریک
از اثر پیزو الکتریک در مواد معلوم همانند کوارتز استفاده می‌کند تا کشش ناشی از فشار را اندازه بگیرد. این تکنولوژی برای اندازه‌گیری فشارهای پویا به کارگیری میشود. انواعی از کریستال‌ها به نام پیزوالکتریک در اثر تغییر و تحول شکل مکانیکی سیگنال الکتریکی ساخت می‌کنند که سطح ولتاژ این سیگنال متناسب با میزان تغییر شکل میباشد. کریستال به یک دیافراگم فلزی متصل میباشد. یک سمت دیافراگم برای اندازه‌گیری فشار، در تماس با سیال روند می‌باشد و سمت دیگر دیافراگم به‌طور مکانیکی به کریستال متصل هست. سیگنال ولتاژ خروجی کریستال دامنه کوچکی داراست (در محدوده میکرو ولت) پس بایستی یک تقویت کننده با امپدانس ورودی بالا به عمل گرفته خواهد شد. به مراد غربت از اتلاف سیگنال، تقویت‌کننده می بایست در حوالی سنسور نصب شود. کریستال تا دمای ۴۰۰ °F را تحمل می‌کند. تغییرات دما کریستال را زیر تأثیر قرار می‌دهد بدین ترتیب جبران سازی دما بایستی صورت گیرد.

نوری
از تغییر فیزیکی فیبر نوری برای تعیین کشش ناشی از فشار اعمالی به کار گیری می‌کند. به عنوان مثال درFiber Bragg Grating از این تکنولوژی استعمال می‌شود. این تکنولوژی در کاربردهایی که با بحران همراه میباشند استعمال میگردد. به عنوان مثال در مکان ‌های غیرقابل دسترس، دماهای بالا یا در تکنولوژی‌های ذاتاً مصون از تداخلات الکترومغناطیس و اندازه‌گیری‌های طرز دور.

پتانسیومتری
از تکان جاروبک در زمان مکانیزم مقاومتی برای گزینش کشش ناشی از فشار اعمالی به کارگیری می‌کند.

گونه های دیگر این اشکال سنسورهای فشار الکترونیکی از خواص دیگر (مانند چگالی) برای انتخاب فشار گاز یا مایع استعمال می‌کنند.

رزونانس
اعمال فشار سبب ساز ایجاد تغییر تحول در چگالی گاز می‌گردد و آن نیز موجب تغییر تحول فرکانس رزونانس میشود. برای به کار گیری از این تکنولوژی می‌اقتدار از ابزار «گردآوری‌کننده نیرو» مانند مورد ها مذکور در صدر بهره برد. هم چنین می‌اقتدار عنصر رزونانس‌کننده را به‌طور مستقیم در معرض ماده قرار بخشید. درین‌حالت‌ نیز فرکانس نوسان وابسته به چگالی ماده میباشد. سنسورها از سیم‌های نوسان کننده، تیوب‌های نوسان کننده، کوارتز، و سیستم‌های میکرو الکترو_مکانیکی (MEMS) ساخته می شوند. کلاً مشخصه این تکنولوژی، خروجی پایدار آن می‌باشد.

دما
با اعمال فشار به گاز، چگالی آن تغییر‌و تحول می‌کند و در‌پی آن، گذردهی گرمایی آن تغییر تحول می‌کند. نمونه رایج این سنسورها، گیج‌های «پیرانی» هستند.

یونیزاسیون
با ایفا فشار به گاز، چگالی آن تغییر و تحول می‌کند و پیرو آن، جریان یون‌های جانور در آن تغییر تحول می‌کند. نمونه‌های رایج این نوع سنسور، حیران‌های کاتد سرد و کاتد گرم می باشد.

دیگر
طرق دیگر نیز برای استنتاج فشار از طریق چگالی وجود دارد. (سرعت صوت، جرم، ضریب شکست)

کاربردها
سنسورهای فشار کاربردهای زیادی دارا‌هستند به عنوان مثال:

اندازه‌گیری فشار
این کاربرد، کاربرد مستقیم سنسورهای فشار می باشد که در مواردی برای مثال تجهیزات هواشناسی، هواپیما، اتومبیل و سایر وسایلی که در آن ها فشار همت دارااست به فعالیت می‌رود.

اندازه‌گیری ارتفاع از سطح دریا
کاربرد آن در هواپیما، موشک، ماهواره، بالن‌های هواشناسی و غیره هست. در تمامی این کاربردها از رابطه دربین تغییرات فشار با ارتفاع نسبت به سطح دریا به کارگیری می‌شود۰

این معادله، برای ارتفاع سنجی تا ارتفاع ۳۶٫۰۹۰ فوت (۱۱٫۰۰۰ متر) تهیه شد‌ه‌است. در خارج از این مجال، شاهد اشتباه خوا هیم بود. این غلط را می‌قدرت برای سنسورهای فشار متفاوت محاسبه کرد. استدلال این نادرست، تغییرات ناشی از دما در ارتفاعات بالاتر می باشد. ارتفاع سنج‌هایی با سنسور فشار تفکیک‌پذیری کمتر از ۱ متر دارا‌هستند و تفکیک‌پذیری آنها بهتر از نوع ارتفاع سنجی با سیستم GPS (که دارای تفکیک‌پذیری ارتفاع ۲۰ متر هست) می باشد. در کاربردهای حالت یابی، برای تشخیص جاده‌های تپه‌ای (برای شرایط یابی اتومبیل) یا ارتفاع طبقات ساختمان‌ها (برای موقعیت یابی فرد پیاده) استعمال میگردد.

اندازه‌گیری جریان
می‌قدرت با امداد اثر ونتوری و رابطه اش با فشار، جریا ن را اندازه گرفت. اختلاف فشار فی مابین دو قسمت یک تیوب نتوری (با قطرهای دهانه گوناگون) اندازه‌گیری میشود. این اختلاف فشار، با سرعت جریان گذرنده از تیوب رابطه مستقیم دارااست. از‌آن‌جا‌که این اختلاف فشار نسبتاً کوچک است از سنسور فشار با فرصت معدود استعمال می گردد.

اندازه‌گیری ارتفاع / عمق
می‌اقتدار از سنسور فشار برای اندازه‌گیری ارتفاع سطح مایع استفاده کرد. معمولاً از این تکنیک برای اندازه‌گیری مکان جسم غوطه ور در آب (مانند غواص‌ها، ذیل دریایی‌ها) یا ارتفاع سطح مایع داخل یک مخزن (مانند مایع داخل برج آب) به کار گیری می گردد. برای بیشتر کاربردهای عملی، سطح مایع متناسب با فشار می‌باشد. در مواردی مانند «آب شیرین» که زیر فشار اتمسفر است داریم:

۱psi =۲۷٫۷ in H۲O
1pa = ۹٫۸۱ mm H۲O
معادله اساسی برای این اندازه‌گیری معادله پایین می باشد:

P=ρ*g*h
p= فشار
ρ=چگالی مایع
g=گرانش
h=فشار سنسور بالای مایع ستون ارتفاع
آزمایش نشتی
می‌اقتدار با اندازه‌گیری افت فشار، نشتی سیستم را به دست آورد. طریق‌های متداول برای این منظور، دو طریق می‌باشند: ۱. مقایسه فشار سیستم با فشار سیستمی با نشتی معلوم و به کار گیری از این اختلاف فشار ۲. اندازه‌گیری فشار و تفحص تغییرات آن در حین یک فرصت مجال

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 33
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 73
  • بازدید سال : 121
  • بازدید کلی : 467
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی