loading...

مجله خبری سنسور

بازدید : 11
دوشنبه 26 دی 1401 زمان : 21:06


راهنمای گزینش سنسور فشار مطلوب
سنسور فشار (ترانسمیتر فشار) چیست ؟
سنسور فشار یا این که ( ترانسمیتر فشار) یک تجهیز اندازه گیری فشار میباشد که پارامتر مکانیکی فشار را به یک سیگنال خروجی الکتریکی تبدیل می نماید.
پند جهت تعیین سنسور فشار متناسب با نوع کاربرد و حالت محیطی همواره یکی‌از اصلی ترین نیاز های صنعتگران و ماشین سازان است. در بخش اعظمی از مورد ها نیازی به صرف هزینه زیاد برای تنظیم سنسور فشار نمی‌باشد البته در بعضا از کاربرد های خاص و حساس گزینش خطا سنسور و عدم دقت به خصوصیات فنی آن قادر است باعث به صدمات و خسارات جبران ناپذیر خواهد شد.

تعریف‌و‌تمجید فشار
در مکانیک سیالات، فشار عبارت میباشد از نیروی معمولی ایفا شونده بر روی یک سطح.
از لحاظ ریاضی، معیار فشار (P) در یک نقطه به طور تحت سنسور فشار معلوم می گردد:

تمجید فشار
یکای SI (سیستم استاندارد دربین‌المللی واحدها) برای فشار، پاسکال (Pa) میباشد که اسمی میباشد که برای یک نیوتون بر مترمربع (N/m2) تعیین گردیده است.
مطابق ضابطه پاسکال، یک تغییر و تحول در فشار در هرجا در یک سیال محدود، در وضعیت سکون، به صورت کاهش نیافته به کل نقاط در سیال منتقل می گردد.

واحدهای متریک آیتم استعمال برای اندازه گیری فشار، نیوتن بر متر مربع(N/m²) و معمولاً کیلو پاسکال (kPa) می‌باشند.مثلا، فشار اتمسفر در سطح دریا 101.3 کیلو پاسکال میباشد. واحدهای انگلیسی برای اندازه گیری فشار، psi و psf میباشند.

فشار یک کدام از مالامال کاربردترین کمیت های گزینه استعمال در صنعت های متفاوت است. طیف کبیر ای از اشکال پرشین ابزار دقیق سنسور فشار با خصوصیت های متنوع جان دار است که هرکدام متناسب با کاربردی خاص و حالت محیطی متنوع پیاده سازی گردیده اند.

تعریف‌و‌تمجید فشار در ویکی پدیا
فشار یک کمیت نرده‌ای میباشد که به طور نیرو بر واحد سطح تمجید می شود. یکای فشار در دستگاه در میان‌المللی یکاها پاسکال میباشد. یک پاسکال موازی یک نیوتون بر مترمربع (N/m²) میباشد. فشار حیران، فشاری میباشد که معمولاً در فشارسنج‌ها نشانه داده میگردد و مقدار آن نسبت به فشار دور و اطراف معقول می شود.
برای ذکر فشار از واحدهای متنوعی به کار گیری می شود. پاسکال، پوند بر اینچ مربع، میلیمتر ردیف آب، اینچ جیوه، توشه و اتمسفر بعضی از واحدهای مصرف شده برای ذکر فشار میباشد.

اندازه‌گیری فشار و تاریخچه‌ای کوتاه
سال‌های سال میباشد که اندازه‌گیری فشار، آیتم اعتنا دانش قرار گرفته میباشد. در نقطه پایان قرن شانزدهم میلادی، گالیلئو گالیله (1564 تا 1642) حق تصویب ابتکار سیستم پمپ آب مصرف شده در سیستم آبیاری را به اسم خویش تصویب کرد.

(بیشتر بدانید: در سال 1592، گالیله با به کارگیری از یک لوله تست و یک پیاله آب، او‌لین دماسنج را راز هم کرد. لوله برعکس گردیده بود و تا نصفه در آب بود، در فیض هنگامی که هوای درون لوله خنک گردد، وسعت کاهش پیدا می‌نماید و آب بالا میاید. زمانی این هوا گرم گردد، وسعت بیشتر گردیده و آب به اجبار خارج می‌رود. در فیض سطح آب، دمای هوای را اندازه‌گیری می‌نماید.)

هسته‌ی مهم این پمپ، یک سیستم مکش بود که می‌توانست آب را تا حداکثر 10 متر بالا پیروزشود. وی هیچ زمان استدلال این محدودیت را متوجه نشد، که علت‌قسمت دیگر پژوهشگران شد تا این پدیده را گزینه تفحص قرار بدهند.

در سال 1643، فیزیکدان ایتالیایی اوانجلیستا توریچلی (1608-1647) فشارسنج (بارومتر) را خلاقیت کرد که با آن می‌توانست فشار اتمسفریک (نیروی هوا روی سطح زمین) را چک نماید.

وی با مالامال کردن یک لوله یک متری با جیوه یک تست اجرا بخشید، یک سوی این لوله سیلد (بسته) بود و سمت دیگر غوطه‌ور در ظرفی از جیوه. ردیف جیوه مدام نسبتاً 760 میلی‌متر غوطه‌ور بود. وی دقیقا عامل این پدیده را نمی‌دانست، به این ترتیب آن را به نیروی ساخت و ساز گردیده در سطح زمین نسبت اعطا کرد. توریچلی همینطور فیض گرفت که فضایی جا گذارده در اولِ لوله خالی بوده و نام آن را «خلاء» گذاشت.

پنج سال آنگاه، فیزیکدان فرانسوی بلز پاسکال از این بارومتر استفاده نمود تا آرم دهد که فشار هوا در بالای کوهستان، کمتر میباشد.

در سال 1650، فیزیکدان آلمانی اتو فون گریکه اولی پمپ هوای باصرفه را نوآوری کرد، که رابرت بویل با آن تست‌های تراکم و رفع تراکم را جاری ساختن بخشید و 200 سال آن‌گاه فیزیکدان و شیمی‌دان فرانسوی ژوزف لویی گیلوساک، انتخاب کرد که فشار گاز، محدود گردیده در حجمی اثبات، متناسب با دمای آن میباشد.

در سال 1849، یوجین بوردون، لوله بوردن را تصویب ابداع کرد که تا همین امروز برای اندازه‌گیری فشار نسبی گزینه به کارگیری قرار میگیرد. در سال 1893، امیل آماگات از پیستون وزن مرده در اندازه‌گیری‌های فشار استفاده نمود.

مردان تاریخچه اندازه گیری فشار
در یک سری قرن اخیر، با ظهور تکنولوژی دیجیتال، گستره‌ی بسیار متنوعی از امکانات برای کاربردهای متفاوت در بازارها پدیدار شدند. انتخاب خصوصیات فشار از به عبارتی وقتی که به مقادیر قابل اندازه‌گیری تبدیل شد، بها بخش اعظمی پیدا کرد.

تک تک سیستم اندازه‌گیری فشار از یک المان نخستین درست شده میباشد، که در تماس بدون واسطه یا این که غیرمستقیم با پروسه میباشد، جایی که تغییرات فشار فیس میدهد و یک المان ثانویه (ترانسمیتر فشار) که وظیفه‌ی آن تبدیل تغییرات در مقادیر قابل اندازه‌گیری برای به کار گیری در اکران، تحقیق و در دست گرفتن میباشد.

فشار استاتیک، فشار دینامیک، فشار سکون
درین قسمت قصد داریم ترم‌های فشار در مکانیک سیالات و اصولا برنولی را تحقیق نموده و به معرفی تفاوت‌ها و رابطه در میان آنها بپردازیم. این ترم‌ها عبارتند از:
فشار استاتیک (Static Pressure)
فشار دینامیک (Dynamic Pressure)
فشار سکون (Stagnation Pressure, Ram Pressure, Total Pressure, Pitot Pressure)

فشار استاتیک
فشار استاتیک، که گاهی فشار هیدرواستاتیک (Hydrostatic Pressure) نیز نامیده میشود، فشاری میباشد که بوسیله سیالی که در شرایط استراحت جای دارد، انجام می گردد. این سیال می تواند مایع یا این که گاز باشد. از آن‌جایی که سیال تکان ندارد، فشار استاتیک سود‌ی وزن سیال یا این که به عبارتی نیروی جاذبه‌ی وارد بر ذرات سیال میباشد.

برای احتساب‌ی فشار استاتیک دو طرز وجود داراست:

طرز به کارگیری از ارتباط‌ی تحت میباشد:
به حساب آوردن‌ی فشار استاتیک
P = فشار

F = نیروی انجام شونده بوسیله سیال

A = سطحی که به آن نیرو وارد میگردد

طریق احتساب‌ی به حساب آوردن هد فشار (Pressure Head)


درین طرز هد فشار ذکر‌ گر مقدار ارتفاعی میباشد که سیال، در شکل از فی مابین رفتن و حذف نیروهای محدود کننده وارد به آن، بالا می‌رود. براین اساس واحد “هد فشار” از مال ارتفاع میباشد.

هد فشار موازی میباشد با تقسیم فشار بر وزن منحصر به فرد سیال

احتساب هد فشار
فشار داینامیک
فشار دینامیک، فشاری میباشد که به جهت جنبش سیال به‌وجود می آید. این فشار در سیالات تراکم ناپذیر به طور پایین تمجید می گردد:

فشار داینامیک
که در آن، ρ چگالی سیال، و V شدت جریان سیال میباشد.

در واقع فشار دینامیک متعلق با گاز سیال و اصل برنولی میباشد و یکی ترم‌های معادله برنولی میباشد.

معادله برنولی
فشار سکون
در دینامیک سیالات، فشار سکون (فشار پیتو یا این که فشار آحاد)، فشار استاتیک در نقطه‌ی سکون (Stagnation Point) در جریان یک سیال میباشد. در نقطه‌ی سکون، سرعت سیال صفر بوده و تمامی‌ی انرژی جنبشی به طور ایزونتروپیک به فشار تبدیل می شود.

فشار سکون موازی با نتایج گردآوری دو فشار دینامیک و استاتیک یک جریان آزاد میباشد:

فشار سکون


احتساب‌ی فشار استاتیک در جریان داخل یک لوله
بایستی اعتنا داشت در‌این‌صورت‌ برای احتساب‌ی فشار استاتیک در جریان باطن یک لوله، می بایست طول سیال را از مبنا میانی لوله در حیث گرفت.

فشار استاتیک ، فشار داینامیک و فشار سکون چه تفاوتهای با یکدیگر دارا هستند ؟

بیشتر بدانیم

تفاوت سنسور فشار، ترانسدیوسر فشار، ترانسمیتر فشار، سوئیچ فشار و سرگردان فشار
سنسور فشار
اصطلاح “سنسور فشار” را می قدرت یک توصیفی کلی برای هر تجهیزی در حیث گرفت که کمیت فشار را اندازه گیری کرده و خروجی قابل قبولی را در جواب به آن ارائه میدهد. به عبارت دیگر سنسور فشار به تجهیزی گفته میگردد که فشار را اندازه گیری کرده و آن را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می نماید.

در مجموع سنسور فشار یک اصطلاح دانش آموز میباشد که دربرگیرنده مجموع ترانسدیوسرهای فشار، ترانسمیترهای فشار و سوئیچ های فشار می‌گردد. کلیه ترانسدیوسرها، ترانسمیترها و سوئیچ های فشار، نوعی سنسور فشار می‌باشند.

ترانسمیتر فشار (ترنسمیتر فشار)
ترانسمیتر فشار، تجهیز اندازه گیری فشاری میباشد که دارنده سیگنال خروجی جریانی میباشد. به عبارت دیگر ترانسمیتر فشار، ولتاژ خروجی سنسور را به یک سیگنال الکتریکی جریانی تبدیل می نماید که معمولاً برای اتصال به لوپ جریانی استاندارد 4 – 20 mA پیاده سازی گردیده و به صورت عظیم در مراحل های کنترلی صنعتی آیتم به کارگیری قرار میگیرد.

در مقابل ترانسدیورهای ولتاژی، ترانسمیترهای فشار، یک خروجی جریانی با امپدانس ذیل دارا هستند و معمولا برای جابجایی سیگنال های 4 – 20 mA پیاده سازی گردیده اند. خروجی آنان ممکن میباشد برای به کارگیری با لوپ جریانی ۲ سیمه یا این که حتی ۴ سیمه پیاده سازی خواهد شد که از هر دو نوع به صورت وسیعی در صنعت به کارگیری میگردد.

ترانسدیوسر فشار
ترانسدیوسر فشار، یک تجهیز الکترومکانیکی میباشد که مقادیر فشار را به یک سیگنال ولتاژی تبدیل می نماید. این ولتاژ خروجی قادر است در توان یک‌سری میلی ولت یا این که چندین ولت باشد. به این ترتیب در مجموع ترانسدیوسرهای فشار به دو تیم تقسیم می گردند:

ترانسدیوسر فشار با خروجی میلی ولت
ترانسدیوسر فشار با خروجی ولتاژی


سوئیچ فشار
خلاف ترانسدیوسر و تراسنمیتر فشار که متناسب با همه تغییرات فشار یک سیگنال الکتریکی ایجاد می نمایند، سوئیچ فشار (پرشر سوئیچ) تجهیزی میباشد که کار کشته به تشخیص تغییرات در فشار سیال میباشد و دارنده یک سوئیچ الکتریکی میباشد که قادر است در یک فشار مشخص (نقطه Set point) یک کنتاکت الکتریکی را گشوده یا این که بسته کند. به عبارت دیگر به محض اینکه فشار سیال از نقطه تهیه (Set point) بیشتر یا این که کمتر خواهد شد (متناسب با نوع سوئیچ فشار)، سوئیچ تحریک گردیده حالت ها کنتاکت را از وضعیت گشوده (NO) به وضعیت بسته (NC) و یا این که برعکس تغییر تحول میدهد. همینطور نقطه تهیه قادر است به طور یا این که اثبات یا این که قابل تهیه باشد.

حیران فشار
حیران فشار (پرشر حیران) یک تجهیز برای اندازه گیری و اکران فشار سیالات (مایعات و گازها) است. معمولا وقتی که درباره پرشر حیران سخن می‌کنیم به حافظه حیران های آنالوگ عقربه ای با برگه اکران مدرج گردیده می‌افتیم. البته در واقع در مجموع سرگردان های فشار به دو مجموعه پایین تقسیم می‌شوند:

سرگردان فشار (پرشر حیران) آنالوگ (Analog Gauge)
حیران فشار (پرشر حیران) دیجیتال (Digital Gauge)
سرگردان فشار آنالوگ
سرگردان های فشار آنالوگ، که اکثر زمان ها به آن ها حیران مکانیکی یا این که سرگردان فشار عقربه ای نیز گفته میگردد، از یک عقربه متحرک به خواسته اکران دادن واحد سنجش فشار ورودی بر روی یک شیت اکران مدرج گردیده استعمال می نمایند. سرگردان های فشار آنالوگ حدودا کلیه جا یافت می‌گردد چون آیتم ای ظریف و ارزان بها را ارائه می‌دهد که به تغذیه و تعمیر و محافظت احتیاجی ندارد.

حیران های فشار دیجیتال
سرگردان های فشار دیجیتال از سنسورها و ریز پردازنده های توسعه یافته برای اکران بسیار ظریف فشار بر روی یک نمایشگر دیجیتال به کار گیری می نمایند. گرچه سرگردان های فشار دیجیتال کلاً گران خیس از حیران های فشار آنالوگ می‌باشند، ولی خصوصیت های جذابی به یاروهمدم دارا‌هستند که آنها‌را برای کاربرد های متعدد مطلوب می سازد.


راهنمای گزینش سنسور فشار مطلوب
سنسور فشار (ترانسمیتر فشار) چیست ؟
سنسور فشار یا این که ( ترانسمیتر فشار) یک تجهیز اندازه گیری فشار میباشد که پارامتر مکانیکی فشار را به یک سیگنال خروجی الکتریکی تبدیل می نماید.
پند جهت تعیین سنسور فشار متناسب با نوع کاربرد و حالت محیطی همواره یکی‌از اصلی ترین نیاز های صنعتگران و ماشین سازان است. در بخش اعظمی از مورد ها نیازی به صرف هزینه زیاد برای تنظیم سنسور فشار نمی‌باشد البته در بعضا از کاربرد های خاص و حساس گزینش خطا سنسور و عدم دقت به خصوصیات فنی آن قادر است باعث به صدمات و خسارات جبران ناپذیر خواهد شد.

تعریف‌و‌تمجید فشار
در مکانیک سیالات، فشار عبارت میباشد از نیروی معمولی ایفا شونده بر روی یک سطح.
از لحاظ ریاضی، معیار فشار (P) در یک نقطه به طور تحت سنسور فشار معلوم می گردد:

تمجید فشار
یکای SI (سیستم استاندارد دربین‌المللی واحدها) برای فشار، پاسکال (Pa) میباشد که اسمی میباشد که برای یک نیوتون بر مترمربع (N/m2) تعیین گردیده است.
مطابق ضابطه پاسکال، یک تغییر و تحول در فشار در هرجا در یک سیال محدود، در وضعیت سکون، به صورت کاهش نیافته به کل نقاط در سیال منتقل می گردد.

واحدهای متریک آیتم استعمال برای اندازه گیری فشار، نیوتن بر متر مربع(N/m²) و معمولاً کیلو پاسکال (kPa) می‌باشند.مثلا، فشار اتمسفر در سطح دریا 101.3 کیلو پاسکال میباشد. واحدهای انگلیسی برای اندازه گیری فشار، psi و psf میباشند.

فشار یک کدام از مالامال کاربردترین کمیت های گزینه استعمال در صنعت های متفاوت است. طیف کبیر ای از اشکال پرشین ابزار دقیق سنسور فشار با خصوصیت های متنوع جان دار است که هرکدام متناسب با کاربردی خاص و حالت محیطی متنوع پیاده سازی گردیده اند.

تعریف‌و‌تمجید فشار در ویکی پدیا
فشار یک کمیت نرده‌ای میباشد که به طور نیرو بر واحد سطح تمجید می شود. یکای فشار در دستگاه در میان‌المللی یکاها پاسکال میباشد. یک پاسکال موازی یک نیوتون بر مترمربع (N/m²) میباشد. فشار حیران، فشاری میباشد که معمولاً در فشارسنج‌ها نشانه داده میگردد و مقدار آن نسبت به فشار دور و اطراف معقول می شود.
برای ذکر فشار از واحدهای متنوعی به کار گیری می شود. پاسکال، پوند بر اینچ مربع، میلیمتر ردیف آب، اینچ جیوه، توشه و اتمسفر بعضی از واحدهای مصرف شده برای ذکر فشار میباشد.

اندازه‌گیری فشار و تاریخچه‌ای کوتاه
سال‌های سال میباشد که اندازه‌گیری فشار، آیتم اعتنا دانش قرار گرفته میباشد. در نقطه پایان قرن شانزدهم میلادی، گالیلئو گالیله (1564 تا 1642) حق تصویب ابتکار سیستم پمپ آب مصرف شده در سیستم آبیاری را به اسم خویش تصویب کرد.

(بیشتر بدانید: در سال 1592، گالیله با به کارگیری از یک لوله تست و یک پیاله آب، او‌لین دماسنج را راز هم کرد. لوله برعکس گردیده بود و تا نصفه در آب بود، در فیض هنگامی که هوای درون لوله خنک گردد، وسعت کاهش پیدا می‌نماید و آب بالا میاید. زمانی این هوا گرم گردد، وسعت بیشتر گردیده و آب به اجبار خارج می‌رود. در فیض سطح آب، دمای هوای را اندازه‌گیری می‌نماید.)

هسته‌ی مهم این پمپ، یک سیستم مکش بود که می‌توانست آب را تا حداکثر 10 متر بالا پیروزشود. وی هیچ زمان استدلال این محدودیت را متوجه نشد، که علت‌قسمت دیگر پژوهشگران شد تا این پدیده را گزینه تفحص قرار بدهند.

در سال 1643، فیزیکدان ایتالیایی اوانجلیستا توریچلی (1608-1647) فشارسنج (بارومتر) را خلاقیت کرد که با آن می‌توانست فشار اتمسفریک (نیروی هوا روی سطح زمین) را چک نماید.

وی با مالامال کردن یک لوله یک متری با جیوه یک تست اجرا بخشید، یک سوی این لوله سیلد (بسته) بود و سمت دیگر غوطه‌ور در ظرفی از جیوه. ردیف جیوه مدام نسبتاً 760 میلی‌متر غوطه‌ور بود. وی دقیقا عامل این پدیده را نمی‌دانست، به این ترتیب آن را به نیروی ساخت و ساز گردیده در سطح زمین نسبت اعطا کرد. توریچلی همینطور فیض گرفت که فضایی جا گذارده در اولِ لوله خالی بوده و نام آن را «خلاء» گذاشت.

پنج سال آنگاه، فیزیکدان فرانسوی بلز پاسکال از این بارومتر استفاده نمود تا آرم دهد که فشار هوا در بالای کوهستان، کمتر میباشد.

در سال 1650، فیزیکدان آلمانی اتو فون گریکه اولی پمپ هوای باصرفه را نوآوری کرد، که رابرت بویل با آن تست‌های تراکم و رفع تراکم را جاری ساختن بخشید و 200 سال آن‌گاه فیزیکدان و شیمی‌دان فرانسوی ژوزف لویی گیلوساک، انتخاب کرد که فشار گاز، محدود گردیده در حجمی اثبات، متناسب با دمای آن میباشد.

در سال 1849، یوجین بوردون، لوله بوردن را تصویب ابداع کرد که تا همین امروز برای اندازه‌گیری فشار نسبی گزینه به کارگیری قرار میگیرد. در سال 1893، امیل آماگات از پیستون وزن مرده در اندازه‌گیری‌های فشار استفاده نمود.

مردان تاریخچه اندازه گیری فشار
در یک سری قرن اخیر، با ظهور تکنولوژی دیجیتال، گستره‌ی بسیار متنوعی از امکانات برای کاربردهای متفاوت در بازارها پدیدار شدند. انتخاب خصوصیات فشار از به عبارتی وقتی که به مقادیر قابل اندازه‌گیری تبدیل شد، بها بخش اعظمی پیدا کرد.

تک تک سیستم اندازه‌گیری فشار از یک المان نخستین درست شده میباشد، که در تماس بدون واسطه یا این که غیرمستقیم با پروسه میباشد، جایی که تغییرات فشار فیس میدهد و یک المان ثانویه (ترانسمیتر فشار) که وظیفه‌ی آن تبدیل تغییرات در مقادیر قابل اندازه‌گیری برای به کار گیری در اکران، تحقیق و در دست گرفتن میباشد.

فشار استاتیک، فشار دینامیک، فشار سکون
درین قسمت قصد داریم ترم‌های فشار در مکانیک سیالات و اصولا برنولی را تحقیق نموده و به معرفی تفاوت‌ها و رابطه در میان آنها بپردازیم. این ترم‌ها عبارتند از:
فشار استاتیک (Static Pressure)
فشار دینامیک (Dynamic Pressure)
فشار سکون (Stagnation Pressure, Ram Pressure, Total Pressure, Pitot Pressure)

فشار استاتیک
فشار استاتیک، که گاهی فشار هیدرواستاتیک (Hydrostatic Pressure) نیز نامیده میشود، فشاری میباشد که بوسیله سیالی که در شرایط استراحت جای دارد، انجام می گردد. این سیال می تواند مایع یا این که گاز باشد. از آن‌جایی که سیال تکان ندارد، فشار استاتیک سود‌ی وزن سیال یا این که به عبارتی نیروی جاذبه‌ی وارد بر ذرات سیال میباشد.

برای احتساب‌ی فشار استاتیک دو طرز وجود داراست:

طرز به کارگیری از ارتباط‌ی تحت میباشد:
به حساب آوردن‌ی فشار استاتیک
P = فشار

F = نیروی انجام شونده بوسیله سیال

A = سطحی که به آن نیرو وارد میگردد

طریق احتساب‌ی به حساب آوردن هد فشار (Pressure Head)


درین طرز هد فشار ذکر‌ گر مقدار ارتفاعی میباشد که سیال، در شکل از فی مابین رفتن و حذف نیروهای محدود کننده وارد به آن، بالا می‌رود. براین اساس واحد “هد فشار” از مال ارتفاع میباشد.

هد فشار موازی میباشد با تقسیم فشار بر وزن منحصر به فرد سیال

احتساب هد فشار
فشار داینامیک
فشار دینامیک، فشاری میباشد که به جهت جنبش سیال به‌وجود می آید. این فشار در سیالات تراکم ناپذیر به طور پایین تمجید می گردد:

فشار داینامیک
که در آن، ρ چگالی سیال، و V شدت جریان سیال میباشد.

در واقع فشار دینامیک متعلق با گاز سیال و اصل برنولی میباشد و یکی ترم‌های معادله برنولی میباشد.

معادله برنولی
فشار سکون
در دینامیک سیالات، فشار سکون (فشار پیتو یا این که فشار آحاد)، فشار استاتیک در نقطه‌ی سکون (Stagnation Point) در جریان یک سیال میباشد. در نقطه‌ی سکون، سرعت سیال صفر بوده و تمامی‌ی انرژی جنبشی به طور ایزونتروپیک به فشار تبدیل می شود.

فشار سکون موازی با نتایج گردآوری دو فشار دینامیک و استاتیک یک جریان آزاد میباشد:

فشار سکون


احتساب‌ی فشار استاتیک در جریان داخل یک لوله
بایستی اعتنا داشت در‌این‌صورت‌ برای احتساب‌ی فشار استاتیک در جریان باطن یک لوله، می بایست طول سیال را از مبنا میانی لوله در حیث گرفت.

فشار استاتیک ، فشار داینامیک و فشار سکون چه تفاوتهای با یکدیگر دارا هستند ؟

بیشتر بدانیم

تفاوت سنسور فشار، ترانسدیوسر فشار، ترانسمیتر فشار، سوئیچ فشار و سرگردان فشار
سنسور فشار
اصطلاح “سنسور فشار” را می قدرت یک توصیفی کلی برای هر تجهیزی در حیث گرفت که کمیت فشار را اندازه گیری کرده و خروجی قابل قبولی را در جواب به آن ارائه میدهد. به عبارت دیگر سنسور فشار به تجهیزی گفته میگردد که فشار را اندازه گیری کرده و آن را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می نماید.

در مجموع سنسور فشار یک اصطلاح دانش آموز میباشد که دربرگیرنده مجموع ترانسدیوسرهای فشار، ترانسمیترهای فشار و سوئیچ های فشار می‌گردد. کلیه ترانسدیوسرها، ترانسمیترها و سوئیچ های فشار، نوعی سنسور فشار می‌باشند.

ترانسمیتر فشار (ترنسمیتر فشار)
ترانسمیتر فشار، تجهیز اندازه گیری فشاری میباشد که دارنده سیگنال خروجی جریانی میباشد. به عبارت دیگر ترانسمیتر فشار، ولتاژ خروجی سنسور را به یک سیگنال الکتریکی جریانی تبدیل می نماید که معمولاً برای اتصال به لوپ جریانی استاندارد 4 – 20 mA پیاده سازی گردیده و به صورت عظیم در مراحل های کنترلی صنعتی آیتم به کارگیری قرار میگیرد.

در مقابل ترانسدیورهای ولتاژی، ترانسمیترهای فشار، یک خروجی جریانی با امپدانس ذیل دارا هستند و معمولا برای جابجایی سیگنال های 4 – 20 mA پیاده سازی گردیده اند. خروجی آنان ممکن میباشد برای به کارگیری با لوپ جریانی ۲ سیمه یا این که حتی ۴ سیمه پیاده سازی خواهد شد که از هر دو نوع به صورت وسیعی در صنعت به کارگیری میگردد.

ترانسدیوسر فشار
ترانسدیوسر فشار، یک تجهیز الکترومکانیکی میباشد که مقادیر فشار را به یک سیگنال ولتاژی تبدیل می نماید. این ولتاژ خروجی قادر است در توان یک‌سری میلی ولت یا این که چندین ولت باشد. به این ترتیب در مجموع ترانسدیوسرهای فشار به دو تیم تقسیم می گردند:

ترانسدیوسر فشار با خروجی میلی ولت
ترانسدیوسر فشار با خروجی ولتاژی


سوئیچ فشار
خلاف ترانسدیوسر و تراسنمیتر فشار که متناسب با همه تغییرات فشار یک سیگنال الکتریکی ایجاد می نمایند، سوئیچ فشار (پرشر سوئیچ) تجهیزی میباشد که کار کشته به تشخیص تغییرات در فشار سیال میباشد و دارنده یک سوئیچ الکتریکی میباشد که قادر است در یک فشار مشخص (نقطه Set point) یک کنتاکت الکتریکی را گشوده یا این که بسته کند. به عبارت دیگر به محض اینکه فشار سیال از نقطه تهیه (Set point) بیشتر یا این که کمتر خواهد شد (متناسب با نوع سوئیچ فشار)، سوئیچ تحریک گردیده حالت ها کنتاکت را از وضعیت گشوده (NO) به وضعیت بسته (NC) و یا این که برعکس تغییر تحول میدهد. همینطور نقطه تهیه قادر است به طور یا این که اثبات یا این که قابل تهیه باشد.

حیران فشار
حیران فشار (پرشر حیران) یک تجهیز برای اندازه گیری و اکران فشار سیالات (مایعات و گازها) است. معمولا وقتی که درباره پرشر حیران سخن می‌کنیم به حافظه حیران های آنالوگ عقربه ای با برگه اکران مدرج گردیده می‌افتیم. البته در واقع در مجموع سرگردان های فشار به دو مجموعه پایین تقسیم می‌شوند:

سرگردان فشار (پرشر حیران) آنالوگ (Analog Gauge)
حیران فشار (پرشر حیران) دیجیتال (Digital Gauge)
سرگردان فشار آنالوگ
سرگردان های فشار آنالوگ، که اکثر زمان ها به آن ها حیران مکانیکی یا این که سرگردان فشار عقربه ای نیز گفته میگردد، از یک عقربه متحرک به خواسته اکران دادن واحد سنجش فشار ورودی بر روی یک شیت اکران مدرج گردیده استعمال می نمایند. سرگردان های فشار آنالوگ حدودا کلیه جا یافت می‌گردد چون آیتم ای ظریف و ارزان بها را ارائه می‌دهد که به تغذیه و تعمیر و محافظت احتیاجی ندارد.

حیران های فشار دیجیتال
سرگردان های فشار دیجیتال از سنسورها و ریز پردازنده های توسعه یافته برای اکران بسیار ظریف فشار بر روی یک نمایشگر دیجیتال به کار گیری می نمایند. گرچه سرگردان های فشار دیجیتال کلاً گران خیس از حیران های فشار آنالوگ می‌باشند، ولی خصوصیت های جذابی به یاروهمدم دارا‌هستند که آنها‌را برای کاربرد های متعدد مطلوب می سازد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 8
  • بازدید کننده امروز : 0
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 48
  • بازدید سال : 96
  • بازدید کلی : 442
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی